Hilo, HI

Back to school

Då var man tillbaka i skolbänken igen. Denna sommaren har varit en av dem bästa i mitt liv tror jag, även om jag jobbat mycket och inte rest längre än till polen så har det hänt så himla mycket roliga saker och jag hade så många mysiga kvällar med familj och vänner. Med alla dessa minnen blickar jag fram mot en händelserik höst. Det kommer bli svårt och jobbigt men förhoppningsvis värt allt besvär. 
 
Idag blev en känslostorm, det var inte mycket som gick min väg men nu verkar det som att det mesta löst sig och att jag är klar över vad som gäller med skolschemat framöver. Det är inte bara språket som krånglar till det då och då, hela skolsystemet är helt annorlunda så jag måste lära mig allt för första gången när det dycker upp ett problem. Det tar verkligen på krafterna att inte bara kunna lösa problemet och få det överstökat på 1 minut. Men livet är inte alltid så lätt och det finns dem som har det värre än mig det vet jag med, men jag måste väl också få lov att få uttrycka mina känslor när jag har det lite kämpigt. Den här bloggen är ju faktiskt trots allt min dagbok just nu. Jag har aldrig skrivit dagbok regelbundet förr, det är faktistk väldigt befriande och skönt att få ner livets gång i skrift ibland. Även om man känner sig sårbar när man öppnar upp sin dagbok för andras ögon, som att blotta sin själ utan att begära något tillbaka. 
 
För att förklara dagen lite enkelt så har jag försökt att ändra några kurser som jag blivit tilldelad innan jag kom hit så att det ska passa mig bättre. Jag fick göra två engelska test när jag kom hit för att de ska veta vilken nivå jag ligger på för att kunna placera mig i engekslakurser i min nivå på kunskaps och teknisk. Detta krånglade mestadels för att den klassen jag ville vara i var full, men läraren lätt mig komma in i den ändå. När jag gick för att få hjälp med att ändra schemat gick inte det. Då jag inte har tagit något TB-test här i USA så får jag inte lov att gå på några lektioner eller registera mig för kurser tydligen. 
Så då gick jag och tog ett test för 3$, det spelade ingen roll att jag testade mig i sverige innan jag åkte hit...
Sedan var systemet överbelastat så jag lyckades inte fixa ändrignarna förrän nu för 1 timme sedan. Men det är äntligen gjort nu, skönt att ha klart mitt schema. Men jag får fortfarande inte gå på några lektioner förrän jag kollat mitt provresultat på onsdag, tur att jag inte har några lektioner imorgon. 
 
Men jag hann gå på två lektioner idag, en engelska skrivkurs med bara internationella studenter (nästan bara jag och asiater) och en kurs om kulturen på hawaii. Jag skulle kunna skriva väldigt mycket om det jag fick veta om den andra kursen, för att sammanfatta det kort så ska vi jobba mycket med grupparbete kring hur familje och  släkt är kärnan i deras kultur. Jag ska få lära mig endel om språket, hur kulturen i familjen fungerar och massa mer. Verkar vara en väldigt svår kurs att ta då man redan har lite handigkapp med engelskan, vet att vi kommer ha stavningsprov och dem skriver med KONSTIGA krumilurer. Men vi ska också åka på utflykt och få laga mat wn gång står det på schemat! Dock kostar kursen 30$!! Tur att kursboken inte är dyrare än 11$..
 
Dagen avslutades med ett hårt tränignspass som gick sådär, eller helt okej. Jag är glad att jag klarade alla sprinter. Efter det ahde vi ett obligatoriskt möte för alla idrottare i gymnastikhallen. Alla coacher presenterades och sedan handlade det mest om sexuella trakasserier. Vi fick bland annat se detta youtube-klippet. https://www.youtube.com/watch?v=TD2EooMhqRI  
Hahah ett roligt sätt att uppmärksamma det hos unga. Sedan var klockan strax efter 7 på kvällen, vi hade inte hunnit duscha efter träningen eller ätit men då fick vi mat utanför gymmet vid poolen. 
 
Det sista jag gjorde innan jag ska sova nu var att skypa med pappa och berätta allt detta. Ja plus att coachen ville prata med mig imorgon på hans kontor, om vad vet jag inte... lite nervöst.
Nu ska jag sova och se fram emot vakna och skypa med familjen när dem äter kvällsmat och jag frukost!
 
Mitt skolschema som det ser ut nu, förhoppningsvis sker inga ändrignar utan jag får behålla det. 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Thomas Larsson

Bra jobbat Linn. Kram Thomas & Lenita

Postat av: Mamma

Spännande att du får lära dig att laga hawaiansk mat..........det vill jag veta mer om. Kanske jag kan ta in dig som consult till en lökträff....

Svar: Haha ja det vore kul, hoppas jag kan lära mig det bra :)
linnsanhawaii.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Har du något att säga?