Hilo, HI

SPRING BREAK

Vårlovet har officiellt börjat på Oahu! De tre första nätterna bor vi hos en kompis som är hemma på Oahu från UH Hilo över lovet. Han bor på västra sidan av ön, den soliga sidan med de bästa stränderna enligt dem själva. Någon minut ifrån oss med bil ligger havet med fler vita sandstränder efter varandra längs med kustvägen.

Vi har hunnit med hur mycket dom helst även om vi mest bara har glidit runt med hyrbilen och kollat in lite mer av ön. Första dagen började vi med att åka ner till den lokala stranden där vår kompis brukar surfa. Brandon som jag hängde med hit till Oahu gav sig ut på en surfbräda för första gången. Inte det enklaste förutsättningarna med en bräda som definitivt är för liten och knappt flyter under honom och vågor som knappt visar sig. Fanns inte mycket att jobba med då havet var alldeles för lugnt. De få vågor som fanns när vi kom dog ut snabbt så jag gav mig inte ens in. Det var trots allt en för det mesta dels solig dag med några få moln som underlättade värmen för oss, har nog varit runt 30 grader än så länge. Efter några försök till att surfa åkte vi vidare till en annan finare sandstrand där vi badade och hängde lite. Träffade några vänner från UH Hilo på vägen från stranden. Efter lunch åkte jag och Brandon för att upptäcka lite ny mark på denna sidan ön samt göra lite ärenden på Apoteket. Vi åkte till ett Hotel och golfområde där det fanns en liten båt hamn och fyra mindre laguner vid massiva lyxhotell. Vi promenerade runt och tittade och njöt av hur fint det var där, även om det var lite för "turistiskt" för oss. Man vill ju uppleva en blandning av turismen och lokala ställen. På vägen hem stannad evi vid en ny strand och såg solnedgången även om det var lite molnigt tyvärr.

Sent på kvällen när natten stod på tröskeln åkte vi med ett gäng asiatiska tjejer som stannade över här en natt och kollade på stjärnhimmeln på en annan strand nästan ute vid norr punkten av ön. Vi gick en hike mitt i natten i mörkret längs havet intill bergen. Tror vi kom i säng runt 3.30 på natten/morgonen, men jag fick se en hel del stjärnfall! Minst 4 stycken tror jag. Det var en fin stjärnhimmel även om den inte är spektakulär som uppe på Mauna Kea.

Captain Cook

Tjuvstartade Spring Break med en dagsutflykt till Captian Cook på andra sidan ön. Efter en hike på ungefär 3km brant nerför kom vi fram till Captain Cook monument. Monumentet ligger nere vid havet i en liten bukt där öns bästa snorkling finns. Där bruka tyvärr inte hålla till några sköldpaddor vilket det finns vid Place of Refuge men här är större yta med coralrev och djupare. Jag fick se en massa fina fiskar och simmade genom ett stort fiskstim. Min kompis hittade ett hål i en klippa och i coralrevet där han kunde simma igenom under vattnet. Tror vi var i vattnet minst 2 timmar! Vi tog en liten paus när vi klättrade upp nedre delen av en klippa. Därifrån kunde vi också se delfiner simma längre ut i bukten, men dem var lite för långt borta för att vi skulle kunna simma ut till dem.
Hiken tillbaka uppför var jobbig, det var regält brant hela vägen. Varje steg var ett trappsteg uppåt, men jag klarade det i ett bra tempo ganska enkelt. Mina vänner som bjöd med mig tyckte jag sprang uppför haha, men dem är ju inte fotbollsspelare. Vi pausade lite och tittade på utsikten. Som tur var gick solen i moln på vägen upp.

Nu sitter jag i en väns hus på västra sidan av Oahu och inväntar morgondagen när Spring Break börjar på riktigt!

Mauna Kea i mitten och Mauna Loa till vänster, sett från flyget till Honolulu

21 Birthday!

Taack för de födelsedagskort som jag har fått i min mail här!! Födelsedagen min firade vi genom att åka till Kona lördag till söndag. Vi stannade vid Hapuna beach på vägen dit på lördagen där det var ett helt gäng med folk på stranden som vi kände. En del från fotbollsalagen bland annat. Innan solen gick ner åkte vi vidare till Kona för att ckecka in på hotellet som låg mitt på huvudgatan genom den lilla byn Kona. På kvällen gick vi till the Island Grill, ett hamburgarställe som hade jättegoda hamburgare! Därefter umgicks vi lite på hotellet innan vi gick ut och kollade läget. Hängde lite på stranden också. Dagen  D, min födelsedag, åkte vi till Kua Bay och hängde där några timmar och brände oss innan vi åkte tillbaka mot Hilo igen. Det bästa med hela helgen var att jag fick spendera min födelsedag på stranden i solen med vänner. Det var nog första gången jag gjorde det, ett mycket bra utbyte från snö/slask, kyla och löv-lösa träd hemma i Sverige haha!! Antingen var jag i det kristallklara och blå havet och hoppade i vågorna, eller så låg jag på stranden och njöt av att titta upp mot vulkanen med sin snöklädda topp. Från Kua Bay kan man se den sidan av vulkanen med all snö. Dagen avslutades med ett samtal med min bästa kompis som befinner sig på fastlandet i USA och sedan middag i downtown Hilo.