Hilo, HI

Barfota genom livet

Vad är ett paradis och varför drömmer vi om det? Enligt Bibeln var Eva och Adam i paradiset, men dem sökte ändå efter mer. Om ett paradis i nutidens moderna värld fanns, vore det något fysisk som ens drömmiljö och plats eller är det ett känslomässigt tillstånd vi försöker hitta/uppnå? Är människor generellt sätt bara inte nöjda med det vi har.. borde vi vara nöjda?
Eller kan det vara så att livet är förutbestämmt?
På min resa denna hösten har jag filosofin att det bara är att låta sig fångas upp av strömmen och dras med i den. Om den sen är medströmms eller motströmms lär visa sig. Oavsätt så dök jag och det är det enda som spelar någon roll, för vi har bara ett liv. Är det inte vårat ansvar att ta reda på vad det har att erbjuda?
 
Det ironiska är att hur många gånger jag säger det tlll mig själv så vet jag inte om jag själv någonsin kommer tro på det. För jag är lite av ett kontrollfreak och tanken på att inte veta hur framtiden ser ut skrämmer mig, men det försöker jag ignorera med att göra något som jag aldrig trodde att jag skulle våga. Men det krävdes en rejäl dos ångestattack innan jag insåg min verkliga rädsla. 
 
Jag börjar som smått inse att det inte är solsemester jag är på. Jag försöker vänja mig vid en vardag som består av flipp-flopp till skolan. Jag ser på det lite som en paus från mitt riktiga liv, där det inte är någon press från att jag i framtiden ska jobba med det jag lär mig här utan att det bara är nu som gäller. Jag försöker fokusera på att se något intressant i allt. 
 
En annan tanke.. varför har vi minnen om vi ska leva i nuet? Då har man väl inte tid att titta tillbaka?
Ett minne jag vill dokumentera från denna veckan är när jag vaknade, i torsdags tror jag, och kunde se toppen av vulkanerna för första gången. Himlen var blå och molnfri, jag kunde till och med se de små vita byggnaderna högst uppe för astronomiforskning. Ett bättre tillfälle för citatet "Så nära men ändå så långt borta" finns nog inte. Allting var så klart så det kändes som jag kunde sträcka ut min hand och röra det, men det såg ändå ut att vara så långt borta i fjärran. På bilden går det knappt att urskilja berget i horisonten, man måste se det i verkligheten. 
 
 
 
                                       
 
Några bilder på berget i bakgrunden under morgon, dag och kväll. Mat och lite fotboll med barn från området. 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Thomas Larsson

Mycket bra skrivit Linn. Kram Thomas & Lenita

Postat av: Mamma o Pappa

Vi lägtar till att få se vulkanerna med dig....du vår lilla filosof I fjärran :)

Postat av: Stenne

Min vän!! Du undrar varför vi har minnen när vi skall leva i nuet? jag tror att det är så att vi måste kunna se tillbaka för att ha förmågan att se på dagen och även möta framtiden. Kram Stenne


URL: http://linnsanhawaii.blogg.se
Postat av: Stenne

Hej min vän!! Jag är verkligen inponerad av det sätt att skiva , det är ju att rent nöje att läsa och följa dig. Kram Stenne

Svar: Tack Stenne. Kram
linnsanhawaii.blogg.se


URL: http://linnsanhawaii.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Har du något att säga?