Hilo, HI

White Road och Hapuna Beach 21/2

För att uppdatera mig om vilka äventyr jag har varit ute på sedan det senaset blogginlägget så kommer här flera inlägg i raken. Blir enklare att dela upp dem.
 
White Road är en hike genom regnskogen i närheten av en by som heter Waimea. Detta ligger på en högre höjd än Hilo, som ligger nere vid havet, och i den norra delen av ön. Hiken är ca. 1 timme lång, men det är nog den med underhållande hiken jag har gjort trots att vi var där när regnet hängde i luften och utsikten som i vanliga fall är hela vägen ner till vackra Polulu Valley istället var dimmoln. Molnen var i sig en speciell och häftig upplevelse. När vi kom fram till stigen längs bergen efter att ha klättrat lite i höjd på vår promernad genom djungeln och sett vattenfall och vattenforsar så var det som att komma fram till tomma intet. En känsla av tomhet som om det var himeln, utan att låta som en kliché.
 
 
Hiken genom bäcksvarta tunnlar där vatten leds genom bergen leder till en naturlig vattenrutschkana mitt i regnskogen. Min lilla ficklampa var till stor hjälp när vi vadade genom tunnlarna som var långa nog att man inte kunde se slutet på dem i början. Vattnet gick mestadels bara upp till fotanklarna men stundtals var det upp till knäna, det var så lågt i tak att vi fick huka oss ganska mycket hela vägen för att inte slå i huvudet då taket på tunnlarna är väldigt ojämnt och det är lägre lite var som. tur det inte hade regnat mer så vattennivån var högre än den var. Hade jag inte haft min ficklampa hade jag nog fått lite klastofobi när jag varken kunde se början eller slutet av tunneln. Bara svart. Darwin hade varit där en gång tidigare annars var det detta äventyr helt nytt för oss andra! Men vilken adrenalinkick att åka ner för rutsckanan som var betydligt brantare när man väl hade klättrat upp med hjälp av repet på sidan.
 
Efter White Road var vi så frusna och blöta att vi bestämde oss för att åka ner till Hapuna beach. 20 minuter senare med ett matstopp i Waimea var vi på stranden i hetan och svettades. Helt fantastiskt hur många olika klimat som pågår på denna ön samtidigt bara genom att förflytta sig 20 min!! Det var jag, Catarina, Cayla V, Kahri, Darwin och Nicole R. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Har du något att säga?